Poradnik

Ogólne wskazówki dotyczące żywienia osób starszych

Data dodania — 2011-09-06

1. Należy zadbać, aby każdy posiłek składał się z produktów z grup:
 
- produkty zbożowe,
- mleczne,
- warzywa, owoce,
- mięsa, wędliny, ryby,
- jaja,
- tłuszcze roślinne,
- mleko i przetwory mleczne.
 

niemcy_opiekunka_posilki

 

2. W ciągu dnia osoby starsze powinny jeść 5 posiłków dziennie:
 
- 3 dania główne,
- 2 mniejsze.
 
3. Osoba starsza powinna pić co najmniej 8 szklanek napoju dziennie, aby utrzymać odpowiednią gospodarkę wodną organizmu. Osoby starsze często mają zaburzone odczuwanie pragnienia, więc należy im o tym przypominać.
 
4. Powinno się całkowicie zrezygnować z potraw smażonych, o wiele lepiej jest dusić lub gotować na parze.
 
5. Ograniczyć do minimum spożycie soli przez osobę starszą. Sól powoduje nadciśnienie tętnicze, miażdżycę oraz zwiększa ryzyko zachorowania na chorobę sercowo- naczyniową. Wypłukuje również wapń, co skutkuje osteoporozą.
 
6. W podeszłym wieku wzrasta zapotrzebowanie organizmu na witaminy z grupy B, wapń i inne. Należy zadbać o uzupełnianie tych braków za pomocą warzyw lub suplementów.
 
7. Potrawy ciężkostrawne należy wyłączyć z menu, czyli kapusty, dania smażone, grzyby i rośliny strączkowe. Trzeba je zastąpić innymi, łatwiej przyswajalnymi dla żołądka starszej osoby potrawami.
 
8. Zamiast gotowych przypraw (często zawierających bardzo dużą ilość soli) używać świeżych ziół i przypraw naturalnych.
Kontrolować masę ciała osoby starszej, by uniknąć niedowagi lub otyłości.Należy zadbać, aby każdy posiłek składał się z produktów z grup:
produkty zbożowe,
mleczne,
warzywa, owoce,
mięsa, wędliny, ryby,
jaja,
tłuszcze roślinne,
mleko i przetwory mleczne.
 
 
W ciągu dnia osoby starsze powinny jeść 5 posiłków dziennie:
3 dania główne,
2 mniejsze.
Osoba starsza powinna pić co najmniej 8 szklanek napoju dziennie, aby utrzymać odpowiednią gospodarkę wodną organizmu. Osoby starsze często mają zaburzone odczuwanie pragnienia, więc należy im o tym przypominać.
Powinno się całkowicie zrezygnować z potraw smażonych, o wiele lepiej jest dusić lub gotować na parze.
Ograniczyć do minimum spożycie soli przez osobę starszą. Sól powoduje nadciśnienie tętnicze, miażdżycę oraz zwiększa ryzyko zachorowania na chorobę sercowo- naczyniową. Wypłukuje również wapń, co skutkuje osteoporozą.
W podeszłym wieku wzrasta zapotrzebowanie organizmu na witaminy z grupy B, wapń i inne. Należy zadbać o uzupełnianie tych braków za pomocą warzyw lub suplementów.
Potrawy ciężkostrawne należy wyłączyć z menu, czyli kapusty, dania smażone, grzyby i rośliny strączkowe. Trzeba je zastąpić innymi, łatwiej przyswajalnymi dla żołądka starszej osoby potrawami.
Zamiast gotowych przypraw (często zawierających bardzo dużą ilość soli) używać świeżych ziół i przypraw naturalnych.
Kontrolować masę ciała osoby starszej, by uniknąć niedowagi lub otyłości.

Interkadra w liczbach

12
Lat
doświadczenia
13000
Polubień
na Facebooku
20
Oddziałów
w całym kraju

Nasi partnerzy

InterKadra jest członkiem Sekcji Agencji Opieki

InterKadra jest członkiem Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia